سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیر گنبد کبود

مدیر تولید مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» به کارگردانی «مهران مدیری» ضمن اشاره به این که این مجموعه وارد بازی‌های سیاسی نشده است، گفت: بخش‌هایی از این مجموعه به دلیل کمبود زمان حذف شد.

عبدالرضا شهباززاده در گفت و گو با فارس درباره تبدیل سریال «مرد هزار چهره» از 15 قسمت به 13 قسمت و حذف بخش‌هایی از آن گفت: ما زمان زیادی برای تولید نداشتیم و بخش‌هایی از مجموعه نیز که تصویربرداری شده بود در زمان تدیون به علت کمبود وقت کنار گذاشته شد.

وی افزود: گروه در فرصت خیلی کمی ساخت کار را آغاز کرد و در میانه راه به جایی رسیدیم که به دلیل عدم زمان کافی دیگر نتوانستیم این مسیر را ادامه دهیم و آن طور که باید این 15 قسمت را کامل ضبط کنیم. مثلا بخش‌هایی که در تیزرهای تلویزیونی سریال با حضور رضا رشیدپور پخش شد، از جمله آن موارد است. زیرا ما نرسیدیم که پایان سریال را آن طور که باید ضبط کنیم به همین دلیل پایان آن را تغییر دادیم و صحنه‌های اضافی را که با تغییر پایان بی‌ربط شده بود، از کار درآوردیم.

وی در ادامه گفت: امااز آنجاییکه تیتراژ سریال از قبل ضبط شده بود و سازنده آن در انگلستان به سر می‌برد ما نتوانستیم اسامی افرادی را که حذف شده بودند از تیتراژ خارج کنیم.بخش حضور رضا رشیدپور در خانه شخصیت قداره بندیان نیز که در تیزرهای تلویزیونی پخش شده بود به همین دلیل از مجموعه حذف شده بود.
وی با بیان اینکه اگر ما فرصت کافی برای ساخت داشتیم مخاطبان انتهای سریال را به شکل دیگری می‌دیدند، ادامه داد: در این مدت شایعات زیادی مبنی بر حذفیات سریال به وجود آمده که هیچکدام صحت ندارد وبخش هایی که حذف شد حاوی هیچ نکته خاصی نبود و لطمه‌ای به داستان اصلی سریال نمی‌زد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما به تصمیم گیری‌های سازمان صدا و سیما برمی‌گردد که در پایان دقایق اضافه انتظار شوتی را از ما دارند که به گل نیز تبدیل شود و با این که می دانند ما هر سال مناسبت های ثابتی را داریم در انتخاب فیلمنامه و شروع کار ساخت تعلل می کنند و کار را برای سازندگان مشکل می‌کنند.

**«مرد هزار چهره» وارد بازی‌های سیاسی نشده است

شهباززاده با اشاره به اینکه «مرد هزار چهره» سریالی است که اگر کسی بخواهد آن را نقد کند باید با چشم باز این کار را بکند، ادامه داد:مهران مدیری کارهای بسیاری مانند ساعت خوش، نقطه چین، پاورچین و.... ساخته که همه آنها باید در یک کفه و این سریال در یک کفه قرار گیرد. این سریال داستان ویژه‌ای داشت که هرکسی با هر تفکر و سلیقه شخصی می‌‌تواند آن را به موضوعات مختلفی ارتباط دهد و بنابر تفکرات خود آن را تعبیر کند اما باید بگویم که سازندگان این اثر آن را سوای مسائل سیاسی ساخته‌اند و به هیچ جبهه و جناح سیاسی وصل نبود و این از کوتاه عقلی برخی است که سریال را به مسائل این چنینی ربط می‌دهند.

وی افزود: بسط دادن قصه‌های سریال به موضوعات مختلف بسته به تفکرات آدمهاست. به دلیل حساسیت‌هایی که روی این سریال بود، آن را افراد بسیاری دیدند تا به پخش رسید و اگر مشکل خاصی در آن بود مطمئن باشید که به پخش نمی‌رسید. هدف ما در مجموعه «مرد هزار چهره» بیان دردهای جامعه به شکلی بود که دور از آلودگی‌های حاشیه‌ای باشد.اگر بخواهیم موضوع آن را در جامعه بسط بدهیم هستند کسانی که در جامعه کلاه‌برداری می‌کنند و اشتباه در جای خود قرار می‌گیرند و هیچ مساله دور از ذهنی نیست.

** مهران مدیری با مرد هزار چهره دوباره متولد شد

مدیر تولید مجموعه «مرد هزار چهره» گفت:مهران مدیری یکی از شاهکارهای خود را با بکارگیری نیروهای خوب و حرفه‌ای سینمایی ساخت و او با مرد هزارچهره دوباره متولد شد.یک کارگردان زمانی می‌تواند موفق باشد که هر کارش با دیگری متفاوت باشد. مثلا مرحوم علی حاتمی هر کارش با دیگری فرق می‌کرد و اینها نشانه پیشرفت فیلمساز است و مخاطبان خود را هم داشت همانطور که «مرد هزار چهره» در ایام نوروز بیش از 90 درصد مخاطب داشته است.


وی اظهار داشت:اگر آقای مدیری در همان ساخت پلاتو و برنامه‌های 90 شبی باقی می‌ماند مطمئن باشید کسی از او تشکر نمی کرد و همه می‌گفتند او کارگردان 90 شبی است و کار خود را انجام می‌دهد.ولی همین قدر که به خود جسارت داده تا با بازیگران سینما کار کند و قصه‌ای بسازد که آخرش مشخص نیست، ریسک بزرگی بود.

شهباززاده تصریح کرد: او از جمله افرادی است که حداقل کارگردانی را به نحو احسن می‌شناسد و بازی گرفتن از بازیگر را بلد است. مثلا علیرضا خمسه در بازی‌های آخر خود، خمسه باقی مانده بود اما در «مرد هزار چهره» به «قذاقه‌مندیان» تبدیل شد و تفاوت بسیاری با نقش‌های قبلی‌اش داشت که نحوه ارائه کار و بازی گرفتن مهران مدیری را نشان می‌دهد.این مجموعه پروژه‌ای بود که مهران مدیری آن را به درستی هدایت و ثابت کرد که می‌تواند.

** مرد هزار چهره با هر موضوع دیگری می‌توانست حساسیت‌برانگیز باشد

وی در ادامه درباره ریسک کردن مهران مدیری در انتخاب مشاغل به کار گرفته شده در این سریال نیز گفت: هر موضوع و سوژه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌ها به کار گرفته شود، پس از مدتی به موضوعی برای بحث تبدیل می‌شود همانطور که قبلا هم اتفاق افتاده است و ما دست روی هر موضوعی می‌گذاشتیم احتمال ایجاد حساسیت در آن می‌رفت.

وی ادامه داد: با توجه به همه این مسائل ما پیش از شروع کار، فیلمنامه را برای نیروی انتظامی فرستادیم و آنها، به طور کامل آن را خوانده و ارزیابی کردند.اگر یک فیلمساز بخواهد یک فیلم خوب بسازد باید به مسائل و مشکلات جامعه خود نیز بپردازد و درد آنها را بیان کند و اگر بخواهیم با این تفکرات فیلم بسازیم نمی‌شود. هدف ما این بود که هم مردم تفریحی داشته باشند و هم سریال مطلبی را برساند که یک آدم خوب هم می‌تواند در شرایط مختلف بد شود.

** مدیری با «مرد هزار چهره» به دنیای چند فضایی پا گذاشت

شهباززاده درباره دلایل موفقیت سریال «مرد هزار چهره» نیز گفت: همین قدر که مهران مدیری از یک فضای بسته و 90 شبی خود را به فضای دیگری در لوکیشن‌های دیگر قرار داده و خود را با آنها وفق می‌دهد شاهکار است. چون کار مشکلی است که از کار پلاتو به خیابان بیایی و ازدحام جمعیت را ببینی. من کارگردان‌های بسیاری را دیده‌ام که در این شرایط کار خود را نیمه کاره رها کردند.

وی افزود: «مرد هزار چهره» در دقیقه 90 بدون سناریو ساخته شد و در لحظه اعلام می‌کردند که به چه چیزی نیاز دارند. آوردن آن همه سلاح و ماشین پلیس سر صحنه شوخی نبود و کار سختی است. ضمن اینکه ما در لوکیشن دادگاه که در سالن اجتماعات کاخ دادگستری بود، 600 هنرور داشتیم که کار بسیار مشکلی است. جمع آوری و گرفتن پلان از این همه آدم کار طاقت فرسایی است.

وی با بیان اینکه مدیری از تک فضابودن خارج شده و فضاهای متفاوتی را در این سریال تجربه کرده است، گفت: او فضاشکنی کرد که باعث جذب بیننده به تلویزیون می‌شود البته طراحی صحنه و لباس مجموعه نیز در جای خود کار مشکلی بود. فضاهای خانه قداره بندیان زمان بسیاری را به خود اختصاص داده بود و همچنین لوکیشن بیمارستان جای تمیزی انتخاب شده بود تا مخاطب را زده نکند. برای پیداکردن دادگاه مورد نظرمان نیز به همراه تهیه کننده حدود 25روز وقت گذاشتیم تا دادگاه واقعی پیدا کنیم درصورتی که ساختن دادگاه برای ما کار سختی نبود ولی چون با این کار مخاطب بیشتر جذب صحنه ها می‌شود و کار ملموس تر و واقعی‌تر می شود، مهران مدیری همه تمهیدات را به نحو احسن چید.



اصغر صمصامی ::: یکشنبه 87/1/18::: ساعت 9:44 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :131420
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<